ΟΜΗΡΟΣ

E-MAIL, SKYPE THEODOSISOM@ATH.FORTHNET.GR THEODOSISOM@GMAIL.COM

Τρίτη 8 Φεβρουαρίου 2011

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ - ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ

Θέτε η οικονομική κρίση , θέτε η ενημέρωση από τον ηλεκτρονικό τύπο, θέτε τα συμβάντα ετών που έχουν συμβεί σε μας ή σε άλλους , μας κάνει λίγο επιφυλακτικούς και αρχίζουμε να ψαχνόμαστε για τα δικαιώματα μας στις αγορές μας.

Ας μάθουμε τα δικαιώματα που έχουμε σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος και προστατεύσουμε την τσέπη μας!

Έχει συμβεί σε όλους μας να αγοράσουμε ένα προϊόν και σύντομα να εμφανίσει προβλήματα στη λειτουργία του. Όταν, όμως, ζητήσουμε την επισκευή του χωρίς χρέωση, συμβαίνει ένα παράδοξο φαινόμενο: οι πωλητές και οι υπάλληλοι που ήταν τόσο χαμογελαστοί και καθησυχαστικοί κατά την αγορά του προϊόντος, αλλάζουν πλήρως πρόσωπο! Η πιο συνηθισμένη απάντηση τους είναι πως την τάδε λειτουργία ή το τάδε ελάττωμα «δεν το καλύπτει η εγγύηση». Αποτέλεσμα; Μας δίνουν τις εξής επιλογές: Είτε να πληρώσουμε για την επισκευή είτε να... ανεχθούμε την ελαττωματική λειτουργία εφ’ όρου ζωής.

Ωστόσο, δεν είναι μόνο αυτές οι επιλογές μας. Ο Αστικός Κώδικας από το 2002 εναρμονίσθηκε με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και μας παρέχει ορισμένα δικαιώματα. Αν και λίγοι άνθρωποι τα γνωρίζουν, στην πραγματικότητα μπορεί να τα ασκήσει ο καθένας από εμάς! Διαβάστε για αυτά, ασκήστε τα και προστατέψτε την τσέπη σας!

1. Πότε ένα προϊόν θεωρείται «ελαττωματικό»;

«Ελαττωματικό» θεωρείται ένα προϊόν, σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα, όταν δεν έχει τις «συμφωνημένες ιδιότητες». Αυτό με απλά λόγια σημαίνει πως όταν αγοράζουμε ένα αντικείμενο, ο πωλητής μας το περιέγραψε ή μας ανέφερε συγκεκριμένες λειτουργίες του ή το διαφήμισε στην τηλεόραση ή τοποθέτησε καρτελάκι επάνω του με τις ιδιότητες του κλπ. Όλες αυτές οι πληροφορίες θεωρούνται «συμφωνημένες ιδιότητες». Αν έστω και μία από αυτές δε λειτουργεί στην εντέλεια, το προϊόν είναι σύμφωνα με το νόμο «ελαττωματικό».

2. Σε ποιον πρέπει να απευθυνθώ αν το προϊόν που αγόρασα είναι ελαττωματικό;

Αν αγοράσατε ένα προϊόν και αποδείχθηκε ελαττωματικό, έχετε τα δικαιώματα του Αστικού Κώδικα. Αυτά μπορείτε να τα ασκήσετε μόνοι σας, προφορικά ή γραπτά, χωρίς να χρειάζεται δικηγόρος.

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να επισκεφθείτε το κατάστημα αγοράς. Σύμφωνα με το νόμο, αυτοί είναι οι υπεύθυνοι να επανορθώσουν το ελάττωμα, γιατί αυτοί έχουν συνάψει τη «σύμβαση πώλησης» μαζί σας.

Αν για παράδειγμα αγοράσατε από τον Κωτσόβολο μία τηλεόραση Sony, αυτός που ευθύνεται για να επανορθώσει το ελάττωμα, είναι ο Κωτσόβολος, και όχι η Sony.
( Που σε αρκετές περιπτώσεις οι μεγάλες αλυσίδες κάνουν δικές τους εισαγωγές αγαθών, και οι αντιπροσωπείες αρνούνται τη κάλυψη. )
Άρα, όταν μιλήσετε στους πωλητές στον Κωτσόβολο, αν αυτοί σας παραπέμψουν στη Sony, με την αιτιολογία ότι «ο κατασκευαστής παρέχει την εγγύηση και εμείς δεν φέρουμε καμία ευθύνη» αυτό είναι παράνομο! Ο λόγος είναι πως ο νόμος επιβάλλει σε οποιονδήποτε πουλάει κάτι, να αναλαμβάνει την ευθύνη για αυτό που πουλάει, ακριβώς επειδή κερδίζει μέσω αυτού.

3. Αν το προϊόν έχει «εγγύηση» σε ποιον πρέπει να απευθυνθώ;

Την εγγύηση συνήθως την παρέχουν οι κατασκευαστές των προϊόντων, πχ. η sony, η delonghi, η apple κλπ. Υπάρχει η παρανόηση πως αν ο κατασκευαστής μας παρέχει εγγύηση, είμαστε υποχρεωμένοι να απευθυνθούμε σε αυτόν, και όχι στο κατάστημα αγοράς. Αυτό είναι λάθος! Στην πραγματικότητα, η εγγύηση του κατασκευαστή λειτουργεί συμπληρωματικά, δηλαδή αποκτάτε ένα είδος «διπλής προστασίας»: έχετε το «δικαίωμα επιλογής» μεταξύ περισσότερων επιχειρήσεων που είναι και οι δύο υποχρεωμένες να επισκευάσουν το προϊόν.

Ας πάρουμε το παράδειγμα με την ελαττωματική τηλεόραση Sony που αγοράσατε από τον Κωτσόβολο. Έστω ότι ένα μήνα μετά την αγορά, η τηλεόραση δε λειτουργεί. Επιστρέφετε στον Κωτσόβολο και απαιτείτε να διορθώσουν την τηλεόραση, χωρίς να σας χρεώσουν τίποτα.
Αν σας παραπέμψουν στη Sony, εξηγείστε ευγενικά πως ο νόμος υποχρεώνει τον πωλητή, δηλαδή τον Κωτσόβολο, να διορθώσει το ελάττωμα. Το αν η Sony παρέχει μία έξτρα εγγύηση είναι θέμα άσχετο και απλά καθιστά εσάς πιο εξασφαλισμένους. Δεν αναιρεί τη νομική υποχρέωση του Κωτσόβολου να διορθώσει το ελάττωμα! Άρα, αν θέλει o Κωτσόβολος να κάνει χρήση της εγγύησης της Sony, μπορεί με δικά του έξοδα να στείλει την τηλεόραση στην αντιπροσωπεία της Sony. Εσείς, πάντως, δεν οφείλετε να πληρώσετε τίποτα απολύτως!

4. Τι δικαιώματα έχω αν αγόρασα ελαττωματικό προϊόν;

Ο Αστικός Κώδικας (άρθρο 540) προβλέπει πως ο αγοραστής έχει το δικαίωμα:
Α. Να απαιτήσει, χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλο
Β. Να μειώσει το τίμημα
Γ. Να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση

Με απλά λόγια, συνεχίζοντας το παράδειγμα με την τηλεόραση, πηγαίνετε στον Κωτσόβολο και απαιτείτε να διορθώσουν την τηλεόραση. Αν η διόρθωση δε λύνει το πρόβλημα, μπορείτε να απαιτήσετε να σας την αντικαταστήσουν, δηλαδή να σας δώσουν άλλη τηλεόραση ίδιας μάρκας και μοντέλου.

Αν ισχυρισθούν πως δεν υπάρχει καμία άλλη ίδια τηλεόραση στο κατάστημα, τότε θα ασκήσετε το «δικαίωμα μείωσης του τιμήματος». Αυτό σημαίνει πως έχετε τη δυνατότητα να απαιτήσετε να σας επιστρέψουν ένα τμήμα από τα χρήματα που καταβάλατε, ώστε η νέα αξία να ανταποκρίνεται στην ελαττωματική τηλεόραση.

Αν, όμως, δεν επιθυμείτε να κρατήσετε την ελαττωματική τηλεόραση τότε μπορείτε να ασκήσετε το λεγόμενο «δικαίωμα υπαναχώρησης» από τη σύμβαση. Αυτό σημαίνει πως μπορείτε να πείτε «δηλώνω πως υπαναχωρώ από τη σύμβαση» και να επιστρέψετε την τηλεόραση απαιτώντας να σας επιστρέψουν τα χρήματα.

5. Μέσα σε πόσο χρόνο πρέπει να ασκήσω αυτά τα δικαιώματα;

Στο σημείο αυτό υπάρχουν ίσως οι μεγαλύτερες παρανοήσεις. Ο νόμος δίνει προθεσμία 2 χρόνια για να ασκήσετε όλα τα παραπάνω δικαιώματα. Αυτό σημαίνει πως από το νόμο έχετε εγγύηση απέναντι στο κατάστημα αγοράς για δύο χρόνια!

Πολλά καταστήματα εκμεταλλεύονται την άγνοια των πολιτών και θέτουν διάφορες προθεσμίες που τους...συμφέρουν και οι οποίες είναι τελείως παράνομες. Πχ.«εγγύηση μόνο για ένα χρόνο», «επιστροφή του προϊόντος μέσα σε 14 μέρες για να σας το αντικαταστήσουμε» κλπ. Αν το κατάστημα ισχυρισθεί κάτι τέτοιο, με ψυχραιμία εξηγείστε πως ο νόμος σας παρέχει τα δικαιώματα για δύο χρόνια και απειλείστε να τους καταγγείλετε.

Τέλος, σας παραθέτω τα παρακάτω τηλέφωνα για πιθανές καταγγελίες:
Ινστιτούτο Προστασίας Καταναλωτή 210 3632443
Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης) 1520
Ένωση Καταναλωτών-Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) 210 3304444, 2310 257776





- ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ_____________ 1520, 210-3829640____ www.efpolis.gr

- ΕΚΑΤΟ (Ελληνική Καταναλωτική Οργάνωση)_____ 2310-949321_________ www.ekato.gr

- Ένωση Πολιτών Παρέμβαση ________________ 210-3612963, 3616254___ www.paremvassi.gr

- ΕΚΠΟΙΖΩ (Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής)__ 210-330444__________ www.ekpizo.gr

- Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή _____________ 210-3847253, 3893104___ www.eccefpolis.gr

- NEO INKA Ινστιτούτο Καταναλωτών__________ 210-9577877-9__________ www.inka.org.gr

- ΚΕΠΚΑ (Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών)_____ 801-11-17200___________ www.kepka.org

- Συνήγορος του Πολίτη _______________________ 210-7289600_________ www.synigoros.gr

- Υπουργείο Ανάπτυξης______________________ 210-6969000, 6969219____



Ο νόμος για την προστασία του καταναλωτή 3043/2002

Νόμος για την προστασία του καταναλωτή 3043/2002
Ο νόμος για την προστασία του καταναλωτή είναι ο Υπ'αριθμ: 3043 του 2002 και
δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της κυβερνήσεως στο τεύχος 192 στις 21 Αυγούστου 2002.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ΕΧΟΥΝ 2 ΧΡΟΝΙΑ ΕΓΓΥΗΣΗ!!!

Τα βασικά σημεία:

1) Η ελάχιστη διάρκεια εγγύησης είναι τα 2 ΧΡΟΝΙΑ. Τελεία και παύλα

2) Από τον παραπάνω νόμο ΔΕΝ ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ τα προϊόντα πληροφορικής ότι κι αν σας λένε στο κατάστημα.

3) Η εγγύηση ανανεώνεται αυτόματα για ΟΛΗ την διάρκειά της ως προς κάθε ΝΕΟ προϊόν αντικατάστασης ή ως προς κάθε ανταλλακτικό.

4) Αν ένα νέο προϊόν που χαλάσει προκαλέσει και άλλες ζημιές αξίας άνω των 500 ευρώ , τότε δικαιούστε αποζημίωση.

5) Στις αγορές του Internet μπορείτε να επιστρέψετε -μέσα στις πρώτες 10 μέρες από την ημερομηνία ΠΑΡΑΛΑΒΗΣ- ένα προϊόν και να πάρετε τα χρήματα πίσω απλώς και μόνο εάν ΑΛΛΑΞΑΤΕ ΓΝΩΜΗ

6) Εάν η συσκευασία ενός προϊόντος που έχετε παραγγείλει από το Internet είναι στραπατσαρισμένη τότε ΜΗΝ το παραλάβετε. Μετά ΔΕΝ θα δικαιούστε αντικατάσταση.

7) Σύμφωνα με τον νόμο 2414/1996 άρθρο 9, οι ΔΕΚΟ (πχ ΟΤΕ) είναι υποχρεωμένες να έχουν ένα χάρτη υποχρεώσεων στον οποίο να αναφέρονται με ακρίβεια τα χρονικά όρια κάθε αίτησης. Οι καθυστερήσεις ΠΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ

8) Οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας πρέπει να μην χρεώνουν τις "χαμένες κλήσεις"




Όλη η νομοθεσία που αφορά όλους μας σαν καταναλωτές είναι η παρακάτω:

* Νόμος 3587/2007 (ΦΕΚ 152/Α/10.7.2007) Τροποποίηση και συμπλήρωση του ν.2251/94 “Προστασία των καταναλωτών”, όπως ισχύει - Ενσωμάτωση της οδηγίας 2005/29 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (ΕΕ L 149).

* Κωδικοποίηση σε ενιαίο κείμενο των διατάξεων του Νόμου 3587/2007 και του Νόμου 2251/1994
* Νόμος 3429/2005 - Περί Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών (ΔΕΚΟ)
* Νόμος 3297/2004 - Συνήγορος του Καταναλωτή - Ρύθμιση θεμάτων του Υπουργείου Ανάπτυξης και άλλες διατάξεις
* Νόμος 3043/2002 - Ευθύνη του πωλητή για πραγματικά Ελαττώματα και Έλλειψη συνομολογημένων Ιδιοτήτων
* Νόμος 2863/2000 - Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και άλλες αρχές και όργανα του τομέα παροχής ραδιοτηλεοπτικών υπηρεσιών
* Νόμος 2741/99 - Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων και άλλες ρυθμίσεις θεμάτων του Υπουργείου Ανάπτυξης
* Νόμος 2496/97 - Ασφαλιστική σύμβαση, τροποποιήσεις της νομοθεσίας για την ιδιωτική ασφάλιση και άλλες διατάξεις
* Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1400/2002 της Επιτροπής για την εφαρμογή του άρθρου 81 παρ. 3 της συνθήκης σε ορισμένες κατηγορίες κάθετων συμφωνιών και εναρμονισμένων πρακτικών στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Επίσης Επεξηγηματικό φυλλάδιο για τη διανομή και εξυπηρέτηση μετά την πώληση αυτοκινήτων οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς και συχνά υποβαλλόμενες ερωτήσεις (FAQ) για την εφαρμογή του κανονισμού 1400/2002.


(βαζετε τον αριθμο του νομου στο google search bar, αναζητηση σε σελιδες της Ελλαδας, και προβολη σε HTML)

Όλη η νομοθεσία που αφορά όλους μας σαν καταναλωτές είναι η παρακάτω:

* Νόμος 3587/2007 (ΦΕΚ 152/Α/10.7.2007) Τροποποίηση και συμπλήρωση του ν.2251/94 “Προστασία των καταναλωτών”, όπως ισχύει - Ενσωμάτωση της οδηγίας 2005/29 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (ΕΕ L 149).

* Κωδικοποίηση σε ενιαίο κείμενο των διατάξεων του Νόμου 3587/2007 και του Νόμου 2251/1994
* Νόμος 3429/2005 - Περί Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών (ΔΕΚΟ)
* Νόμος 3297/2004 - Συνήγορος του Καταναλωτή - Ρύθμιση θεμάτων του Υπουργείου Ανάπτυξης και άλλες διατάξεις
* Νόμος 3043/2002 - Ευθύνη του πωλητή για πραγματικά Ελαττώματα και Έλλειψη συνομολογημένων Ιδιοτήτων
* Νόμος 2863/2000 - Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και άλλες αρχές και όργανα του τομέα παροχής ραδιοτηλεοπτικών υπηρεσιών
* Νόμος 2741/99 - Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων και άλλες ρυθμίσεις θεμάτων του Υπουργείου Ανάπτυξης
* Νόμος 2496/97 - Ασφαλιστική σύμβαση, τροποποιήσεις της νομοθεσίας για την ιδιωτική ασφάλιση και άλλες διατάξεις
* Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1400/2002 της Επιτροπής για την εφαρμογή του άρθρου 81 παρ. 3 της συνθήκης σε ορισμένες κατηγορίες κάθετων συμφωνιών και εναρμονισμένων πρακτικών στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Επίσης Επεξηγηματικό φυλλάδιο για τη διανομή και εξυπηρέτηση μετά την πώληση αυτοκινήτων οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς και συχνά υποβαλλόμενες ερωτήσεις (FAQ) για την εφαρμογή του κανονισμού 1400/2002.


(βαζετε τον αριθμο του νομου στο google search bar, αναζητηση σε σελιδες της Ελλαδας, και προβολη σε HTML)